Atelierele auto din țara noastră s-au umplut de mecanici din India, Sri Lanka și Nepal, din cauza exodului muncitorilor români către țările occidentale, dar și a lipsei unui sistem eficient de formare profesională. Potrivit unor date de la Patronatul Operatorilor de Service Auto, peste 40% dintre service-uri întâmpină dificultăți în recrutarea de muncitori calificați.
În acest service auto din Buzău, aproape jumătate dintre cei 24 de angajați sunt muncitori din India și Sri Lanka. În curând li se vor alătura alții. Chiar dacă sunt pregătiți în domeniul lor de activitate, asiaticii trebuie să depășească în prima fază bariera de comunicare cu restul angajaților.
„În momentul de față avem zece angajați indieni, din Sri Lanka. Avem în așteptare șase cereri și sperăm să ne sosească cât de curând”, a declarat ing. Adrian Ungureanu.
Gayashan lucrează doar doi ani în service-uri din România dar are deja gânduri mari. Își dorește să își aducă toată familia alături, așa cum au reușit deja alți colegi de-ai săi, ca să nu-l ispitească vreodată dorul de casă.
„Am venit în România acum doi ani. Prima dată am venit la Giurgiu, acum stau la Buzău. Acasă aceeași treabă o făceam, tinichigie, tot la camioane. Mulțumim frumos, România, mie îmi place Romania”, Gayashan Anjana, muncitor din Sri Lanka.
Arun Kumar, un mecanic indian, lucrează la Buzău de peste cinci ani, iar de anul trecut își are și soția alături. „Colegii, șefii, sunt de treabă. Ne înțelegem bine. Sunt bucuros că lucrez aici”, declară Kumar.
Asiaticii din acest service auto din Buzău s-au adaptat rapid la viața din România iar mulți se gândesc să rămână cât mai mult timp în țara noastră.
„Așa cum spaniolii au apelat la români pentru căpșuni, așa apelăm noi la ei pentru a face treabaa acesta. Se pare că ăsta va fi viitorul în România”, declară Ionuț Mihălceanu, șef departament vopsitorie.
Patronii service-urilor recurg la această soluție după exodul masiv al muncitorilor români spre Vest, atrași de salarii mai mari. Ei avertizează că problema poate fi rezolvată doar prin adaptarea legislației și implementarea unui sistem de formare profesională eficient.
„Ar trebui ca aceste școli profesionale, după primul an de studiu teoretic ar trebui să treacă la un învățământ dual. Ar trebui creat un cadru legal în care acești copii să poată să stea program normal la lucru, de opt ore, în care să stea să învețe și să avem posibilitatea să-i remunerăm”, declară Nicu Mărtinescu, proprietar service.
Peste 40% dintre service-uri au dificultăți în recrutarea muncitorilor calificați, avertizează Patronatul Operatorilor de Service Auto, care le cere autorităților măsuri urgente. Printre acestea se numără reducerea taxelor pe muncă, simplificarea recrutării străinilor, reforma educației tehnice, avantaje fiscale pentru formarea tinerilor și stimulente pentru reconversie profesională.