Cum a ajuns un vechi soi de roșii produs la Buzău în rafturile unui important supermarket

Vechi soiuri de tomate, dulci, zemoase și mari, își fac din ce în ce mai mult loc pe rafturile supermarketurilor din România, grație unor colaborări cu producători locali. Roșia ”Buzău 1600”, soi creat în anii ’80 la Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură Buzău, a ajuns deja în rețeaua Lidl din toată țara.

Producătorii locali care lucrează pentru retailerul german în cadrul platformei „Cultivat în România, specific românesc” au scos deja pe piață primele roșii Buzău 1600, una dintre cele mai apreciate tomate românești.

În Băleni, județul Dâmbovița, sunt patru fermieri care au contract cu Lidl pentru cultivarea și livrarea roșiei Buzău 1600 iar Vasile Bolovan este unul dintre ei. Acesta a contactat retailerul pe internet, în urmă cu doi ani.

”Eu livrez de șapte ani la un alt supermarket mare și pentru că m-au deranjat cu niște produse am zis să încerc colaborări și în alte părți. Am început să mă loghez pe internet la fiecare hipermarket din România iar primii care mi-au răspuns au fost cei de la Lidl. Mi-au zis dacă pot să cultiv pentru ei roșia de Buzău și le-am zis că da. Directorul pe achiziții de la acea vreme mi-a propus o întâlnire ca să semnăm niște contracte, ceea ce s-a și întâmplat în trei zile”, ne-a declarat Vasile Bolovan.

În perioada verii, Vasile Bolovan furnizează zilnic în depozitele cu temperatură controlată de la Chiajna și Nedelea peste 600 de kilograme de roșii. Cumpărătorul i-a impus standarde ridicate pentru marfa acceptată.

”Aceste roșii se culeg atunci când sunt pe jumătate roșii, în pârgă, cum spunem noi, și se livrează în cartoane speciale, cu sigla Buzău 1600, cu niște abțibilduri pe ele. Livrez 150 de baxuri pe zi a câte 4,5 kilograme de roșii în ultimele zile. Trebuie să aibă între 200 și 250 de grame iar diametrul trebuie să plece undeva de la aproximativ 80 de milimetri până ce corespunde cu greutatea de 250 de grame. Analizele sunt foarte stricte și nu se acceptă peste 0,25 concentrație de pesticide și insecticide”, precizează cultivatorul dâmbovițean.

Acesta spune că prețul se negociază la începutul contractului însă valoarea diferă de la o lună la alta. A pornit în acest proiect cu 25.000 de răsaduri de tomate, luate de la Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură Buzău, partener al rețelei Lidl în programul „Cultivat în România, specific românesc”.

”În 2016, cei de la Lidl ne-au propus o degustare cu mai multe tomate de la noi din stațiune. Le-au etichetat cu numere și au luat de pe stradă subiecți care au dorit să participe la o degustare. După ce au strâns notele de la aceștia, au mers la Facultatea de Horticultură, pentru a consulta profesioniștii. La fel, s-au făcut degustări cu specialiștii de aici pe mai multe soiuiri. Punctajul maxim a fost adunat de soiul Buzău 1600, atât de la subiecții de pe stradă, cât și de la profesioniști”, spune Costel Vânătoru, cercetător la Stațiunea Legumicolă din Buzău.

Potrivit specialistului, acest soi creat în anii ’80 de doctorul Cristea Chiru, a fost ales pentru gust și aspect.

”La vremea respectivă nu erau solarii și erau cultivate în câmp, pe arac, cu creștere nedeterminată. Doctorul Cristea Chiru a zis că tomatele nu trebuie să stea pe sol și așa a creat acest soi cu fructul mare, zemos, foarte gustos, care a fost apreciat de cultivatori până prin anii ’90, când au venit hibrizii de afară, mai productivi. Gustul lui e dat de amestecul acesta echilibrat între dulceață și aciditate. Soiul de masă trebuie să aibă și dulceață dar să și înțeapă ușor la limbă. Cel fad este pentru industrializare”, spune Costel Vânătoru.

Fii Reporter
DISTRIBUIȚI