Reabilitarea podului construit de Anghel Saligny peste râul Buzău, care leagă comuna Vadu Pașii de municipiul reședință de județ, nu se va mai face decât partial, doar pentru traficul pietonal, anunță autoritățile locale. În schimb autoritățile județene ar fi primit undă verde pentru construcția unui nou pod, la mică distanță de cel scos din uz în anul 2005.
Mai bine de 12 ani a durat lupta cu birocrația și hățișul legislativ, pentru găsirea unei soluții la necesitățile celor 6.000 de sătenii care locuiesc în trei comune de pe malul stâng al râului Buzău.
În prezent, sătenii din Vadu Pașii, Săgeata și Robeasca se văd nevoiți să facă un ocol de aproape 15 kilometri pentru a ajunge în municipiul Buzău, după ce podul construit de Anghel Saligny a fost șubrezit de trecerea timpului dar și de inundațiile catastrofale din primavara anului 2005.
Administrația centrală a alocat în urmă cu câțiva ani 8 milioane de euro pentru reabilitarea podului monument istoric iar lucrările de reabilitare erau date ca sigure în urmă cu doi ani.
Ministerul Culturii a blocat însă până în luna martie 2017 proiectul, invocând tot felul de expertize obligatorii la un obiectiv cu o valoare de patrimoniu.
După depăşirea acestui impas, a apărut o nouă provocare de la Ministerul Transporturilor și Căile Ferate Române care nu și-au dat avizul pentru lucrări, întrucât anumiți experți au considerat că săpăturile la fundație ar pune în pericol podul de cale ferată care leagă Muntenia de Moldova.
Autoritățile locale anunță că se va pune în practică soluția de avarie, care presupune construcția unui nou pod chiar lângă cel vechi, data de execuție fiind deja anunțată.
”Am fost anunțați de la minister că s-a dat undă verde pentru construirea unui nou pod la mică distanță de cel vechi. Aceasta este planul B de avarie, întrucât soluțiile pentru consolidarea podului vechi ar fi extrem de lente și de costisitoare. Suntem presați de timp și de comunitate pentru că oamenii s-au săturat de promisiuni. Banii există, la fel și executantul, iar în maxim o lună se va deschide șantierul la noul pod . Edificiul vechi va fi reabilitat parțial în sensul că va fi decopertat asfaltul și cadrul de beton pentru a reduce greutatea iar puntea de trecere va fi realizată din lemn pentru traficul pietonal”, a declarat Gheorghe Firon, primarul comunei Vadu Pașii.
Din 2005, podul pietonal a fost închis definitiv traficului auto şi doar la picior a mai putut fi traversat. Experţii au considerat că podul lui Saligny nu mai poate suporta vehicule grele şi, la capete, au montat parapeţi de beton printre care se putea trece doar cu autoturisme.
Oamenii parcurg chiar şi 5 kilometri pe jos, pentru a veni la pod, unde se află capătul liniei urbane de autobuz şi maxi-taxi.