vineri, 19 aprilie, 2024

Drumul de coșmar către lacul Mocearu. Potențialul turistic al zonei, valorificat doar parțial

Drumul de coșmar către lacul Mocearu. Potențialul turistic al zonei, valorificat doar parțial

Facebook
Twitter
Email

România are numeroase locuri cu peisaje superbe și atracții. Șoselele către aceste zone sunt însă foarte proaste. Un astfel de exemplu l-am găsit în județul Buzău, în zona lacului Mocearu.

Drumurile către locurile frumoase ale României sunt atât de proaste, încât sunt puțini cei care se încumetă să le viziteze, ca să nu-și strice mașinile. Spre exemplu, în județul Buzău, în zona lacului Mocearu, accesul se face pe un segment de zece kilometri de drum pietruit.

Daniel Buzea este administratorul uneia dintre puținele pensiuni aflate pe malul lacului Mocearu. Ochiul de apă se află la peste 800 de metri altitudine, între culmile împădurite ale comunelor Lopătari și Chilii. După Focul Viu, lacul este cel de-al doilea obiectiv important al acestei zone care atrage turiști.

Pensiunea de la Mocearu oferă sejururi de neuitat celor care se încumetă să ajungă aici. Amenajată în stil rustic, cabana construită din bârne de lemn are șase camere, toate cu priveliști care te binedispun. Din păcate, accesul către pensiunea de la Mocearu este de-a dreptul descurajant.

„Minusul acestei zone este drumul, drumul DJ 203K care este foarte prost. Dacă nu ai o mașină adecvată, de offroad, e mai greu. Când ajunge aici, toată lumea se vaită de drum. Dar după ce văd atâta liniște mai uită de starea drumului”, spune Daniel Buzea, proprietarul pensiunii.

Lacul Mocearu se află la aproximativ zece kilometri distanță de centrul comunei Lopătari. Accesul dinspre Lopătari se face pe o șosea pietruită care, culmea, figurează ca fiind segment al drumului județean 203K. Nu numai turiștii se plâng de starea jalnică a drumului, ci și localnicii care îl parcurg frecvent.

„Zona e frumoasă, dar drumurile lasă de dorit. S-ar dezvolta mai mult zona dacă ar trece asfaltul pe aici, deoarece avem multe frumuseți. Ar fi și o scurtătură dinspre Brașov, prin Gura Teghii. Aici a fost dat să fie asfaltat din 1944 însă nici acum nu am văzut asfalt”, spune un localnic din satul Plaiul Nucului.

Drumul DJ 203K traversează judeţul Buzău de la est la nord, iar pe o lungime de peste 20 kilometri nu a fost niciodată asfaltat, ci doar balastat. Un segment important din traseu se desfăşoară pe culmea muntelui, la peste o mie de metri altitudine, de unde pot fi admirate peisaje unice.

Autoritățile județene spun că au de câțiva ani în intenție să ajungă la Plaiul Nucului cu asfalt, iar un proiect în această direcție este deja întocmit în 2020 și înaintat către Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Est. Bugetul eligibil estimat total al investiției depășește 24 de milioane de euro, cu TVA inclus.

Perioada inițială de implementare era august 2020-decembrie 2021, însă termenele s-au modificat odată cu decalarea Programului Operațional Regional (POR).

„Noi am terminat proiectarea, care a și fost plătită de ADR din banii de la Uniunea Europeană, iar în următoarea perioadă o să dăm drumul la licitație. În momentul în care POR-ul se aprobă, pentru că deocamdată nu sunt nici ghidurile de la Comisia Europeană, o să semnăm cu clauză suspensivă. Asta înseamnă că în momentul în care se semnează contractul, se dă drumul la lucrări și astfel câștigăm timp”, declară Petre Emanoil Neagu, președintele Consiliului Județean Buzău.

În nota de justificare a impactului economic al acestui proiect, promovat spre finanțare nerambursabilă în cadrul POR 2021 – 2027, autoritățile județene au transmis că „îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie rutieră pentru populaţia din zonă şi de tranzit va conduce la creşterea economică şi prin dezvoltarea turismului în zonă, printr-un acces facil la obiectivele turistice din zonele străbătute de acest drum”.

Este vorba despre Focul viu de la Terca-Lopătari, Muntele de sare de la Lopătari, Piatra Albă „Grunjul” de la Mânzălești, Platoul Meledic, Lacul Mocearu, mănăstiri şi peşteri. „Aceste elemente de atracţie turistică cu caracter de raritate reprezintă un punct forte pentru dezvoltarea zonei şi a judeţului, implicit a regiunii”, se mai arată în nota de justificare întocmită în 2020.

După modernizare, drumul va corespunde din punct de vedere tehnic standardelor europene în vigoare privind siguranța rutieră, marcajele rutiere, indicatoarele de circulație, precum și amenajarea curbelor contribuind la siguranța și confortul în trafic al utilizatorilor.

Informaţiile publicate pe site-ul stiridebuzau.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislația aplicabilă, doar în limita a 150 de caractere, cu citarea sursei.