Deputatul Sebastian Radu a găsit o soluţie pentru simplificarea înmatriculărilor

Deputatul PSD de Buzău Sebastian Radu a iniţiat demersurile pentru o propunere legislativă care vizează simplificarea procedurii de înmatriculare a autovehiculelor noi şi second hand în România. Actualele proceduri care sunt învechite şi greoaie, le dau mari bătăi de cap posesorilor de autoturisme care se văd nevoiţi să piardă timp, bani şi nervi pe la cozile generate de birocraţia excesivă existentă în prezent.

Iată cu ce soluţie de simplificare a acestor proceduri vine Deputatul PSD de Buzău, Sebastian Radu:“Fiecare dintre noi, simpli cetățeni, funcționari publici sau parlamentari ne-am întâlnit, cel puțin odată cu situația, mare consumatoare de timp și nervi, în care a trebuit să înmatriculăm un vehicul.În România acest lucru presupune un cumul de activități generatoare de stres.
1. Obţinerea cărţii de identitate a vehiculului de la Registrul Auto Român (RAR) sau de la societatea comercială de unde s-a achiziţionat vehiculul.
2. Completarea tipizatelor (fişa de înmatriculare şi cererea de înmatriculare). Acestea se obţin prin descărcare directă de pe site-ul nostru de la secţiunea tipizate şi pot fi completate olograf.
3. Obţinerea vizei de la organul fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale (DITL) de la locul de domiciliul cumparatorului dar si al vanzatorului.
4. Încheierea asigurării obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de circulaţie.
5.Copierea documentelor originale acolo unde este cazul.
6. Depunerea dosarului de înmatriculare/transcriere la ghişeele Serviciilor Publice Comunitare Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.

Dacă primul pas presupune deplasarea la o stație RAR autorizată să elibereze cartea de identitate, activitate căreia trebuie să îi aloci cel puțin o zi, pentru următoarele etape se complică problema. Datorită numărului mic de birouri ale Serviciilor Publice Comunitare Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor și a lipsei personalului specializat, situație valabilă la nivel național, se formează cozi interminabile, se acumulează frustrări și nervi și, nu odată, au izbucnit certuri și altercații între cetățeni sau între cetățeni și polițiști.

Gândiți-vă la faptul că pentru București acestea se eliberează doar într-o singură locație și sunt două milioane de locuitori, asta fără a lua în calcul firmele, iar la nivelul județelor există câte un serviciu în cadrul Instituției Prefectului. Ar fi și soluții. Dacă toate stațiile ITP acreditate de Registrul Auto Român ar putea elibera cărți de identitate pentru vehicule s-ar elimina cozile și programările necesare în prezent  ca prim pas.

Operațiunea de înmatriculare a unui vehicul s-ar simplifica dacă Direcțiile și Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidenţă a Persoanelor ar prelua și activitatea de eliberare a permiselor de conducere și certificatelor de înmatriculare pentru vehicule cu numerele de înmatriculare aferente. Desigur cu suplimentarea personalului acestor structuri acolo unde este cazul .

Cred că se poate beneficia de infrastructura deja existentă  şi de calificarea personalului din aceste servicii ,precum şi de judicioasa  răspândire teritorialp. În acest fel se vor reduce considerabil neplăcerile create de distanţele mari dintre domiciliu şi birourile de înmatriculări. Al doilea pas îl reprezintp reducerea numprului de documente necesare înmatriculării de cele mai multe ori inutile .

Vreau să şi argumentez acest lucru ; Cererea , nu cred că este necesară . Cred că dacă cineva se prezintă la ghişeu pentru a înmatricula un autovehicul nu trebuie să-i permită cineva deci o cerere scrisă în acest sens nu-şi are rostul .

Copia de pe Cartea de Identitate a autovehiculului , dacă prorietarul este obligat să vină cu originalul pentru ce este nevoie să se arhiveze şi o copie ?  În plus documentul există în format electronic la RAR şi în copie la primăria de domiciliu .

Actul de prorietate în copie , de ce se arhivează atâta timp cât se solicită certificatul fiscal de la domiciliul cumpăratorului care se eliberează doar în baza actului de proprietate şi se şi arhivează?

Certificatul fiscal de la domiciliul vânzătorului, de ce este necesar ? Radierea este responsabilitatea vechiului proprietar ca şi plata taxelor datorate .

Copie de pe asigurare , pentru ce se arhivează atâta timp cât ea expiră la o perioadă relativ scurtă de la înmatriculare ? Prezentarea originalului în faţa functionarului este suficientă.

Pentru autovehicolele aduse din străinătate se solicită Cartea de identitate din ţara de origine . De ce nu se arhivează de catre RAR atunci când se eliberează Cartea de identitate romanească?

În ceea ce priveşte taxele , una se achită la ghişeu într-un program pus la dispoziţie de către CEC Bank iar cea de a doua pe baza unei chitanţe de mână ( ca în secolul trecut).  De asemenea nu există cred nicăieri în ţară posibilitatea plăţii cu POS.

Referitor la problematica expusă  cred că putem  constitui un grup de lucru care să identifice și să analizeze toate variantele legale prin care am putea fluidiza și scurta înmatricularea unui vehicul. Esențial ar fi ca bazele de date necesare celor două activități să fie accesibile tuturor celor care ar fi autorizați să efectueze aceste operațiuni și ar obține autorizația de a fi operator de date cu caracter personal”.

Sebastian Radu, Deputat PSD de Buzău

Fii Reporter
DISTRIBUIȚI